Ontdek hier waarom het koppelen van CRM en ERP van bijzonder belang is in deze veeleisende industrie.

Elke branche heeft zijn eigen eisen aan geschikte CRM-software. De markt voor bedrijfssoftware is sterk gedifferentieerd, zodat voor bedrijven in elke sector een geschikt systeem kan worden gevonden. Verschillende softwareleveranciers hebben zich gespecialiseerd in de individuele vereisten van bepaalde industrieën. Deze systeemhuizen zijn zich bewust van de uitdagingen van deze industrieën en hebben meestal jarenlange ervaring in de ondersteuning en implementatie van een digitale transformatie en zijn dus ook in staat om aanbevelingen te doen. Bovendien hebben de systemen van deze providers meestal al de belangrijkste functies en kenmerken in de standaard, die meestal vereist zijn in de betreffende branche. In het volgende zullen we enkele van de belangrijke functies van CRM-software voor scheepsmakelaars nader bekijken.

Customer Relationship Management

Eerst zullen we de vraag van wat is CRM nu eigenlijk beantwoorden. Customer Relationship Management (kortweg CRM) is de centrale oriëntatie van een bedrijf op de eigen klanten. Dit gaat ook gepaard met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. Bedrijven gebruiken CRM-systemen als PerfectView om al hun klantrelatieprocessen digitaal in kaart te brengen. Hierdoor ontstaat een platform waarin deze processen centraal geoptimaliseerd en gemanaged kunnen worden. Tegelijkertijd vervult het systeem de functie van een centrale klantendatabase. Door middel van analysefuncties kunnen bedrijven een beter beeld krijgen van hun eigen klanten en hen daardoor specifieker aanspreken. Andere functies daarentegen ondersteunen op operationeel niveau. Hier worden bijvoorbeeld softwaregebaseerde automatiseringen gebruikt, die de administratieve inspanning aanzienlijk verminderen en zo het personeel kunnen ontlasten.

Een blik op de scheepsbouw

Maar van welke functies en kenmerken kunnen bedrijven in de scheepsbouwsector in het bijzonder profiteren? Om deze vraag te beantwoorden, is het eerst noodzakelijk om een blik te werpen op de scheepsbouw in het algemeen. Scheepsbouw kan in principe worden toegewezen aan discrete productie. In tegenstelling tot procesproductie worden hier onderdelenlijsten en telbare eenheden gebruikt in plaats van mengsels. Daarnaast zijn scheepsbouwers; afhankelijk van het type vaartuig; ofwel actief in de B2B- of B2C-sector. Overheden kunnen ook als klanten worden beschouwd, afhankelijk van het type bedrijf. Dit alleen al maakt duidelijk dat de klantenkring van scheepsbouwbedrijven zeer divers kan zijn. Afhankelijk van het type klantenbestand variëren ook de vereisten voor geschikte CRM-software.

CRM voor scheepsbouwers

Het volledige potentieel van bedrijfssoftware kan zich alleen ontvouwen als het systeem volledig is geïntegreerd in de bestaande IT-infrastructuur. Vooral in bedrijven in de maakindustrie speelt de koppeling met de ERP-software een bijzonder belangrijke rol. Een koppeling zorgt ervoor dat afdelingen zoals klantenservice te allen tijde informatie kunnen verstrekken aan de klant. In principe maken interfaces een zo soepel mogelijke uitwisseling van informatie mogelijk. Op deze manier is alle informatie te allen tijde beschikbaar op alle belangrijke plaatsen. Een CRM voor scheepsbouwers moet daarom gekoppeld kunnen worden aan het ERP-systeem, dat al in gebruik is.

Naast een koppeling met het ERP-systeem speelt ook het DMS (document management systeem) een belangrijke rol. Met behulp van een DMS kunnen digitale documenten centraal worden beheerd. Door te koppelen kunnen documenten zoals facturen of orders direct in het systeem worden gekoppeld aan de betreffende klant.

Pin It on Pinterest